18 Onze schoolopleidingen leiden tot vals zelfrespect of trieste onzekerheid

Rond 1990 waren de meeste leerlingen van de Vrije School bovenbouw, zelfbewuste, veelzijdig ontwikkelde persoonlijkheden. Immers, dit onderwijs richt zich op de ontwikkeling van het totale kind tot op zieleniveau.
Niet hun schoolprestaties zijn toonaangevend in bevestiging, maar de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid is het belangrijkste doel.
De meeste kinderen die van deze school kwamen na de bovenbouw vielen op door hun rustige zelfvertrouwen en evenwichtige persoonlijkheid.

Een belangrijk nadeel van dit schooltypen was echter dat de maatschappij deze opleiding niet officieel erkende. De kinderen moesten op hun 18e jaar elders hun schooldiploma halen, daar de cognitieve schoolresultaten meestal lager waren dan die op de gewone schoolopleidingen. De meeste leerlingen gingen dan ook na het behalen van het schooldiploma van de Vrije school door naar een gewone LBO, MAVO, HAVO enz.

Wordt vervolgd

Reacties zijn gesloten.