Cijfers…!

cijfersGroep 8 heeft mandalatekenen.
Het onderwerp is: Teken hoe je leeft boven de grond en daarna hoe je leeft onder de grond.
Dit is een zeer indringende opdracht waarin het kind veel over zichzelf leert kennen.

De tekening van Gregory is het eerst klaar. Hij komt naar me toe en samen spreken we eerst over alle ruimtes boven de grond.  Zo vraag ik terloops waarom hij de gordijnen dicht heeft getekend in zijn huis boven de grond, daarna kijken we naar zijn ruimtes onder de grond: zijn ze gemakkelijk te bereiken; waarvoor dienen ze; zijn ze tot aan de bodem getekend of alleen bovenin enz..

Hij mag zelf zijn tekening op het prikbord hangen.
Even aarzelt hij en komt dan weer terug naar mijn bureau met de vraag om een cijfer.
“Geef jezelf maar een cijfer, Greg, Ik weet heus niet beter of dit mooi is dan jij.” Vind ik.
“Maar juf,” zegt hij verontwaardigd, “Dan geef ik mezelf toch een 10”. “Als jij vindt dat je een 10 verdient voor die tekening, geef jij jezelf toch een 10.” zeg ik geslepen.

Aarzelend schrijft hij een 10 aan de achterkant van zijn blad.
Ik blijf met een stalen gezicht naar hem kijken.
Ook hij kijkt mij aan. Ik lach hem bemoedigend toe.
Dan zet hij kordaat een streep door de 10.
“Juf,” roept hij vertwijfeld. “Ik vind het helemaal geen 10 !”
“Wat vind je het dan?” vraag ik lachend.”Hoog uit een 6, juf !”
“Zet dan een 6 neer.” Bemoedig ik hem weer.
“Vindt u het een 6, juf?” probeert hij weer.
”Als het mijn tekening zou zijn zou ik het geen 6 geven.” Houd ik vol.
Ook de 6 wordt doorgestreept.

“Ik vind het eigenlijk een 7”, zegt hij dan zacht, “maar dat zet ik er niet op”.
“Waarom niet Greg,” vraag ik.
“Dat vind ik zo laag, juf.Ik geef mezelf liever een 9”
“Zet er dan een 9 op,” weerspreek ik weer.
“Maar juf, het is geen 9!”
“Nee, maar een 7 wil je jezelf niet geven,” probeer ik weer.
Even wacht hij: “Ik geef mezelf wat ik verdien,” zegt hij tenslotte en hij zet resoluut een 7 op zijn tekening…

Op mijn cijferlijst zet ik een 7 achter zijn naam.

Reacties zijn gesloten.