De boom praat

de boom praat
Het is biologieles.
Groep 6.
Bomendag.
Dat betekent dat heel de dag en al de lessen in het teken van bomen staat.

Ik heb gezorgd dat we precies die rekenles deden (het meten) die we bij deze bomendag konden invoegen. Zo hebben de kinderen de omvang van de stammen van diverse bomen gemeten, en bepaalde dikkere takken. Zo ook de lengtes van hun stam. En door de hoogte van de schaduw te meten leerden ze de lengte van de wortels te bepalen.

De kinderen telden jaarringen, en plaatsten de bomen in hun tijd. Van gebruiksvoorwerpen van hout werd een kleine tentoonstelling samengesteld.

In groepjes werden teksten over bijzondere bomen en landen van oorsprong opgezocht, Er werden opstellen gemaakt, spreekwoorden gezocht en een prachtige tekenles over de warme en koele kleuren van de stam, voltooide deze dag in de klas.

Tot slot gingen we met al deze kennis naar buiten en we zochten dieren die in een boom leven en schudden aan de takken om zo de kleinere diertjes op te vangen en te bekijken. We groeven in de grond naar de diertjes die daar leefden en keken naar de planten die aan de voet van bomen groeien of we maakten een afdruk van de schors.

Vol overgave legden de kinderen tenslotte hun handen op de boomstammen rond de speelplaats om de voedingsstroom in de boom te ervaren Meer dan de helft van hen voelde de energie als trillingen in hun hand.

Tot slot kwam gevoelige Esther naar mij toe rennen, iets roepend waar prinses Irene jaloers op geweest zou zijn. Zij riep:
“Juf, juf, de boom praat tegen mij, hij vindt het hier stoffig!”
Geen enkel kind moest lachen…

Anna Lamb

Reacties zijn gesloten.